[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 25 - ( 9-1397 ) ::
جلد 7 شماره 25 صفحات 103-128 برگشت به فهرست نسخه ها
ارایه مدل بهینه‌پیش‌بینی،تعیین‌وهدایت نیازهای‌آموزشی‌مهارتی‌معلولین‌دراستان مازندران
مریم تقوایی یزدی*1، سید عبداله خاوری2
1- گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری،دانشگاه آزاد اسلامی، ساری،ایران
2- اداره کل آموزش فنی وحرفه ای استان مازندران
چکیده:   (275 مشاهده)
پژوهش حاضر از لحاظ نوع هدف، کاربردی و از نظر نوع روش، توصیفی پیمایشی بود. در این تحقیق از سه جامعه آماری استفاده شده است. جامعه آماری اول کلیه کارشناسان و مربیان اداره کل آموزش فنی و حرفه‌ای استان مازندران شامل 237 نفر(نمونه 150 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای)، جامعه آماری دوم کلیه معلولان آموزش­پذیر استان مازندران که تعداد 42831 نفر (نمونه 384 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای) و حجم نمونه سوم 10 نفر به‌صورت هدفمند از کارشناسان اشتغال سازمان بهزیستی استان مازندران بود. در این پژوهش برای جمعآوری اطلاعات از روش‌های کتابخانه­ای و پرسش‌نامه­ای و مصاحبه استفاده شد. پرسش‌نامه ویژه مربیان سازمان فنی و حرفه‌ای (9 سوال) و پرسش‌نامه ویژه معلولین (26 سؤال) و فرم مصاحبه از کارشناسان بخش اشتغال بهزیستی استان مازندران بوده است. روش‌های تجزیه و تحلیل داده­ها بر اساس آمار توصیفی (شاخص‌های فراوانی و گرایش مرکزی) و استنباطی (آزمون t تک گروهی، آزمون دوجمله­ای و آزمون فریدمن) صورت گرفت. نتایج تحقیق نشان داد که وضعیت موجود مراکز آموزشی از نظر شاخص‌های مورد بررسی مناسب نیست. از نظر معلولان (ذهنی و جسمی و حرکتی)، در برنامه‌ریزی تعیین رشته‌های آموزشی باید به مواردی چون استفاده از فضای فیزیکی مناسب برای آموزش، نیازسنجی آموزش‌های مهارتی ویژه معلولین، مشاوره‌های شغلی برای معلولین توجه کرد. همچنین نتایج مصاحبه‌های شغلی نشان می‌دهد که برای معلولان کم‌بینا، کم‌شنوا و جسمی و حرکتی می‌توان نیازهای آموزشی مهارتی ویژه‌ای را تعیین کرد. با توجه به یافته‌های این پژوهش ایجاد و تجهیز مرکز آموزشی مهارتی ویژه معلولین را با همکاری بخش خصوصی پیش‌بینی می­گردد.
واژه‌های کلیدی: نیازسنجی آموزش‌های مهارتی، برنامه‌ریزی آموزشی مهارتی، معلولان.
متن کامل [PDF 614 kb]   (95 دریافت)    
نوع مطالعه: كاربردي | موضوع مقاله: علمی - ترویجی
دریافت: ۱۳۹۸/۵/۶ | پذیرش: ۱۳۹۸/۵/۶ | انتشار: ۱۳۹۸/۵/۶ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۸/۵/۶
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Village) Optimized predictive model on identifying disabled training needs in MAZANDARAN. Skill Training. 2018; 7 (25) :103-128
URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-235-fa.html

تقوایی یزدی مریم، خاوری سید عبداله. ارایه مدل بهینه‌پیش‌بینی،تعیین‌وهدایت نیازهای‌آموزشی‌مهارتی‌معلولین‌دراستان مازندران. مهارت آموزی. 1397; 7 (25) :103-128

URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-235-fa.html



دوره 7، شماره 25 - ( 9-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مهارت آموزی Quarterly Journal of Skill Training
Persian site map - English site map - Created in 0.27 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3986