ارزیابی اثربخشی آموزشهای فنیوحرفهای
در بهبود وضعیت زندگی و کاهش تکرار جرم در میان زندانیان
|
نعمت الله عزیزی1، حاتم ملکی2، محمد جعفری2، حمید فلاحی2 |
1- سازمان آموزش فنی و حرفه ای 2- آموزش فنی و حرفه ای کشور - ستاد |
|
چکیده: (3179 مشاهده) |
هدف از این پژوهش، ارزیابی اثربخشی آموزشهای فنیوحرفهای و بررسی نقش آن در بهبود وضعیت زندگی زندانیان و کاهش تکرار جرم بود. پژوهش ازلحاظ هدف، کاربردی؛ و ازلحاظ شیوه گردآوری دادهها، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی زندانیان شرکتکننده در دورههای آموزش فنیوحرفهای سال 1393 است که نمونهای به حجم 246 نفر از آنها به شیوه تصادفی ساده، انتخاب و موردمطالعه قرار گرفت. اثربخشی دورههای فنیوحرفهای بر اساس الگوی کرکپاتریک در سه سطح واکنش، یادگیری و تغییر رفتار انجام گرفت. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه ارزشیابی کرک پاتریک (1966) و پرسشنامه محقق ساخنه برای ارزیابی وضعیت زندگی زندانیان و کاهش تکرار جرم بود. روایی پرسشنامهها، با استناد به نظر متخصصان مورد تأیید قرار گرفت و پایایی آنها با استناد به ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب (90/.)، (80/.) و (78/.) محاسبه شد. جهت بررسی سؤالات پژوهش از آزمون t تک نمونهای و جهت بررسی فرضیات پژوهش از مدل معادلات ساختاری (SEM) استفاده شد. درمجموع نتایج نشان داد دورههای آموزش فنیوحرفهای برگزارشده در زندان بر اساس سه سطح کرک پاتریک (واکنش، یادگیری، تغییر رفتار) در سطح مطلوبی قرار داشت و آموزشهای فنیوحرفهای نیز موجب بهبود وضعیت زندگی زندانیان شده و از تکرار جرم جلوگیری میکند. همچنین میتوان با رفع نواقصی همچون کمبود وسایل و امکانات، عدم نیازسنجی، عدم توجه مسئولین، صدور بهموقع گواهینامه به اثربخشتر کردن این دورهها کمک کرد. |
|
واژههای کلیدی: آموزش فنیوحرفهای، ارزیابی اثربخشی دوره، بهبود وضعیت زندگی، کاهش تکرار جرم |
|
متن کامل [PDF 516 kb]
(257 دریافت)
|
نوع مطالعه: مطالعه موردی |
موضوع مقاله:
علمی - ترویجی دریافت: 1399/2/3 | ویرایش نهایی: 1399/8/20 | پذیرش: 1399/2/3 | انتشار: 1399/2/3 | انتشار الکترونیک: 1399/2/3
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|