[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 7، شماره 26 - ( 12-1397 ) ::
جلد 7 شماره 26 صفحات 95-124 برگشت به فهرست نسخه ها
جایگاه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی
داود فرخی
سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور
چکیده:   (684 مشاهده)
مقاله حاضر ضمن بررسی مبانی نظری و مفاهیم صلاحیت به تاریخچه نظام صلاحیت حرفه ای در جهان، قلمرو و گونه شناسی انواع چارچوب صلاحیت به طور مفصل و جزیی پرداخته است. روش شناسی این تحقیق به صورت توصیفی- اکتشافی، بوده و از نوع تحقیقات کاربردی می باشد. داده ها و اطلاعات مورد نیاز به روش کتابخانهای و مراجعه به اسناد و مدارک علمی و سازمانی مکتوب و اینترنتی جمع آوری و فراوری شده است. تحلیل های صورت گرفته با استعانت از تحلیلهای ثانویه و بر اساس تجربه زیسته و بررسی داده ها و اطلاعات دسته بندی شده در دسترس در دو وضعیت موجود و مورد انتظار صورت گرفته است. نمونه آماری شامل 34 منابع معتبر علمی عمدتا خارجی و اسناد سازمانی بوده است که به هدفمند انتخاب شده اند. مشخص شد مناسبترین چارچوب صلاحیت حرفه ای دارای یک رویکرد جامع و برخاسته از چارچوبهای بخشی با توافق ذینفعان و شرکای اجتماعی مهارت آموزی است. همچنین استانداردهای آموزشی سازمان از نظر سطح مهارت دارای توزیع و پراکندگی متناسبی با ترکیب و بافت مشاغل کشور و در نتیجه چارچوب صلاحیت حرفه ای ملی نخواهد بود. همچنین ارائه آموزشهای دولتی و غیر دولتی سازمان در مقایسه با جمعیت فعال کشور تناسب سنی ندارد و متضمن یادگیری مادام العمر برای افراد جامعه نخواهد بود. لذا سازمان نیازمند غنی سازی و تقویت استانداردهای آموزشی و توجه بیشتر به آموزش شاغلین برای حضور پررنگ تر در چارچوب صلاحیت حرفه ای است و نیازمند استقرار ساز و کارهای معادلسازی گواهی نامه با مدارک رسمی و تجمیع و انتقال اعتبارات آموزشی می باشد
واژه‌های کلیدی: گونه شناسی، چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی، چهارچوب صلاحیت حرفه ای بخشی، سطوح صلاحیت، پیامدهای یادگیری
متن کامل [PDF 1043 kb]   (199 دریافت)    
نوع مطالعه: گزارش مورد | موضوع مقاله: علمی - ترویجی
دریافت: ۱۳۹۹/۲/۳ | پذیرش: ۱۳۹۹/۲/۳ | انتشار: ۱۳۹۹/۲/۳ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۹/۲/۳
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

The position of the Technical and Vocational Education Organization of the country in National Vocational Qualification Framework. Skill Training. 2019; 7 (26) :95-124
URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-273-fa.html

فرخی داود. جایگاه سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در چهارچوب صلاحیت حرفه ای ملی. مهارت آموزی. 1397; 7 (26) :95-124

URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-273-fa.html



دوره 7، شماره 26 - ( 12-1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مهارت آموزی Quarterly Journal of Skill Training
Persian site map - English site map - Created in 0.24 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 4080