[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 6، شماره 21 - ( فصلنامه مهارت آموزی شماره 21 1396 ) ::
جلد 6 شماره 21 صفحات 7-18 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی و تدوین مهارت‌ها و صلاحیت‌های موردنیاز مربیان درزمینۀ‌ کاربست ICT در آموزش و یادگیری
زهرا هنرور*
فنی و حرفه ای
چکیده:   (427 مشاهده)
هدف از این پژوهش، بررسی و تدوین مهارت‌ها و صلاحیت‌های موردنیاز مربیان درزمینۀ­ کاربست ICT در آموزش و یادگیری است. این تحقیق یک پژوهش توصیفی - پیمایشی است که جمع‌آوری داده‌های آن به روش دلفی انجام‌شده است. بدین منظور از۱۰ نفر از کارشناسان و متخصصان برنامۀ درسی در حوزۀ ‌فنّاوری‌های نوین ازجمله ICT و مدرسان IT  و دست‌اندرکاران هوشمند سازی مدارس، همچنین ۲۹ مربی منتخب شاغل در مدارس هوشمندی با ویژگی‌های تجربه تولید محتوای الکترونیکی و سابقۀ کاربست ICT در کلاس، دعوت به همکاری و مشارکت در طرح شد.
اطلاعات موردنظر با استفاده از پرسشنامۀ محقق ساخته که روایی و پایایی آن سنجیده شده بود، از نمونه‌های آماری که ۲۹ نفر بودند، گردآوری و رتبه‌بندی شد. در این تحقیق از روش‌های آماری توصیفی، آزمون کولموگروف - اسمیرنوف، آزمون t و فریدمن استفاده شد. نمونه‌های آماری دربرگیرندۀ کل افراد جامعۀ آماری بود. از این تعداد ۲۰ نفر مرد و ۹ نفر زن بودند. نتایج نشان داد مربیان به‌منظور بهره‌گیری مؤثر از ICT در فرایند آموزش و تحقیق به آموزش مقدماتی در حد متوسط و آموزش تخصصی در حد بالا نیاز دارند. ازنظر آن‌ها کاربرد ICT در امر آموزش و پژوهش مفید و مؤثر است و علاقه‌مند به شرکت در کارگاه‌های آموزشی بودند که در دوره‌های تخصصی بیشترین گرایش مربوط به نیاز به شرکت در دوره‌های آموزشی تجزیه و ارزیابی حرکات انسان به‌وسیلۀ کامپیوتر و در دوره‌های مقدماتی بیشترین گرایش مربوط به کارگاه آموزشی مهارت‌های هفتگانه (ICDL) بود. همچنین ازنظر آن‌ها ICT موجب استفادۀ بهینه از امکانات موجود می‌شود و روحیۀ ابداع و نوآوری را افزایش می‌دهد و موجب نظم در فعالیت‌ها می‌شود و به ارائۀ خدمات ورزشی توسط مربیان کمک می‌کند و امکان آموزش و فعالیت در محیط خارج از مدارس آموزش فنی و حرفه‌ای به‌صورت مجازی را فراهم می‌سازد.
واژه‌های کلیدی: ICT، آموزش، مربی، یادگیری
متن کامل [PDF 354 kb]   (184 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: علمی - ترویجی
دریافت: ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ | ویرایش نهایی: ۱۳۹۸/۴/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۲/۱۸ | انتشار الکترونیک: ۱۳۹۷/۱۲/۱۸
ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Investigate and develop the skills and competencies required by trainers in the field of ICT implementation in education and learning.. Skill Training. 2017; 6 (21) :7-18
URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-106-fa.html

هنرور زهرا. بررسی و تدوین مهارت‌ها و صلاحیت‌های موردنیاز مربیان درزمینۀ‌ کاربست ICT در آموزش و یادگیری . مهارت آموزی. 1396; 6 (21) :7-18

URL: http://faslnameh.irantvto.ir/article-1-106-fa.html



دوره 6، شماره 21 - ( فصلنامه مهارت آموزی شماره 21 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها
فصلنامه مهارت آموزی Quarterly Journal of Skill Training
Persian site map - English site map - Created in 0.2 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3925